KRAJSKÁ ORGANIZÁCIA KOŠICE
Letná č. 45, 040 01 Košice
tel/fax: 055 / 671 13 61
e-mail:  krajke@strana-smer.sk
CENTRÁLA STRANY BRATISLAVA
tel/fax: 02 / 4342 62 97
e-mail:  tajomnik@strana-smer.sk
ĎALŠIE ODKAZY
Krajská rada
Okresné kancelárie
Poslanci v NR SR
Primátori, starostovia
Informácie
Informácie o KSK
Noviny SMERU
Fotogaléria
Napíšte nám
Prihláška

"O PRÍCHOD INVESTOROV SA INTENZÍVNE STARÁME" - JUDr. Zdenko Trebuľa

Dátum: 08.11.2005
Kancelária: Košice - mesto

V októbrovom čísle Náš Smer sme hovorili s primátorom Košíc a kandidátom na župana za stranu Smer - sociálna demokracia Zdenkom Trebuľom o viacerých témach. O dôvodoch, ktoré ho viedli k prijatiu kandidatúry, o jeho ďalších krokoch, ktoré by v novej funkcii urobil. Čitateľom vysvetlil, že na dnešnej politickej scéne vníma Smer-SD ako jedinú stranu, ktorá je schopná robiť opatrenia v prospech obyčajných ľudí. Dal odpoveď aj tým, ktorí jeho frekventovanejšie návštevy miest a obcí Košického kraja v predvolebnom období nevnímali veľmi pozitívne. Vysvetlil tiež, prečo ľudia, ktorí by ho naďalej chceli mať vo funkcii primátora Košíc a preto paradoxne uvažujú o tom, že svoj hlas dajú inému kandidátovi, urobia lepšie, ak svoje rozhodnutie prehodnotia a vo voľbách do KSK podporia jeho.
Dnes sme ho požiadali, aby nám viac priblížil výsledky, ktoré sa mu na poste primátora Košíc podarilo dosiahnuť.

Čo teda považuje primátor Košíc za svoje najväčšie úspechy?
Každý dobrý hospodár, malý či veľký, mi určite dá za pravdu, že najlepšou odmenou jeho práce je dobrá finančná situácia firmy, o ktorú sa stará. A preto i ja, za svoj najväčší úspech považujem stabilizovanie finančnej situácie mesta a reštrukturalizáciu dlhovej služby. V rokoch 1998 až 2000 sa finančná situácia mesta vyvíjala veľmi nepriaznivo. Naše dlhy sa dostali až na hodnotu 2,2 mld. korún. Príjmy do mestskej pokladnice nerástli a v roku 1999 nepokrývali ani nevyhnutné výdavky. Museli sme preto pristúpiť k reštrukturalizácii našej dlhovej služby. Jej základným cieľom bolo prijatie komplexu opatrení na stabilizáciu finančnej situácie mesta. Tomuto procesu boli podriadené všetky aktivity a činnosti mesta. Zlepšením finančnej situácie mesta a dosiahnutím výhodnejších podmienok financovania zo strany bánk sa postupne vytvoril priestor aj na zlepšenie ratingového hodnotenia Košíc.

Ako môže zlepšenie situácie mesta pocítiť občan?
Za úspech považujem, že po dlhých rokoch sa nám veľmi slušne podarilo naštartovať kultúru. V posledných rokoch sme zaznamenali nárast festivalov a významných podujatí, do ktorých prípravy vstupuje aj mesto. Dokonca sa nám v tomto roku podarilo po prvýkrát odsúhlasiť aj finančné príspevky na Festival európskych nezávislých divadiel, medzinárodný folklórny festival Cassovia Folkfest, jazzový festival, festival lokálnych televízií Zlatý žobrák, Európsky festival národov a národností FEMAN, na košickú Ekuménu.
Veľa sa nám podarilo aj v oblasti športu. Pred rokmi prestala existovať hádzaná, rozpadával sa hokej, futbal, v zlej situácii boli aj ďalšie športy. Dnes sa vo všetkých odvetviach podarilo posunúť športové aktivity dopredu. Košické basketbalistky sa dostali do finálovej skupiny Euroligy, hokejisti bojovali v play-off, hádzanári sa uchádzali o najvyššie priečky... Je to zásluha mnohých ľudí, súkromných vlastníkov klubov, ale i mesta, ktoré pomohlo v rámci svojich možností. Niekde sme vstúpili majetkom, pozemkami, inde pomohli výhodnejšími podmienkami prenájmu. Ale podarilo sa nám prispieť už aj finančnými prostriedkami z rozpočtu mesta. V júni tohto roku poslanci mestského zastupitelstva odsúhlasili založenie akciovej spoločnosti s obchodným menom Mestský futbalový klub Košice, a.s. Zároveň odsúhlasili aj pätmiliónový vklad mesta do spoločnosti a prevod pozemkov v mestskej časti Košice - Juh na výstavbu futbalového areálu. Lepšie podmienky na športovanie by mali dostať aj deti a mladí. A teší ma ešte jeden veľmi čerstvý úspech. V závere októbra mestskí poslanci schválili Koncepciu rozvoja športu mesta Košice. Naše mesto ju má ako prvé na Slovensku.

A čo rozostavaný zimný štadión? Ten by sa mal dokončiť už na jar budúceho roka...
Na to som veľmi hrdý. Otázka dostavby Steel arény – košického zimného štadióna Ladislava Trojáka bola veľmi dlhá a zložitá cesta. Napriek tomu, že málo ľudí verilo v úspech, podarilo sa dostavbu rozbehnúť. Pociťujem v tom silno aj svoj osobný vklad, ale je to predovšetkým profesionálna práca celého štábu ľudí. Konečne budú mať Košice dôstojný stánok, v ktorom by sa v marci 2006 mali hrať zápasy hokejovej play off. Košický hokej by si to zaslúžil... Od novembra 2004 sa na dostavbe Steel arény vo vnútri štadióna intenzívne pracuje a v krátkom čase by mali byť zmeny badateľné aj navonok. Zatiaľ nedoriešená je otázka tréningovej haly a Club hotela. Združenie Košická aréna vyvíja všetko úsilie, aby bola hala funkčná.

V rámci svojej funkcie ste absolvovali mnohé rokovania so zástupcami firiem, ktoré by v meste, resp. kraji chceli investovať, vytvárať nové pracovné miesta...
Mesto Košice sa už niekoľko rokov snaží pritiahnuť na svoje územie do priemyselného parku Pereš investorov, ktorí by pomohli znížiť vysokú mieru nezamestnanosti a postupne vyrovnávať výrazné regionálne rozdiely medzi východnou a západnou časťou Slovenska. Nevydáva iba výzvy voči predstaviteľom tejto krajiny, ale robí konkrétne kroky. Samostatne, ako aj v úzkej spolupráci s Centrom ekonomického rozvoja U. S. Steel Košice pripravuje prezentácie možností investovania. Záujem o mesto, ale aj celý región, sa zvyšuje. Za obdobie posledných dvoch rokov sme zaznamenali minimálne 20 väčších i menších investorov. Štyroch až piatich z nich môžeme považovať za strategických partnerov.
Možnosti investovania v Košiciach preverovali zástupcovia automobiliek Volkswagen, BMW, Rover. Pri prvých návštevách kórejských investorov Košice usi­lovali o ich návštevu, prezident U. S. Ste­­­el dokonca ponúkol svoje lietadlo, aby si prezreli aj tunajšie plochy. Veľký záujem mal o Košice najväčší európsky výrobca dopravných a výťahových systémov - fínska spoločnosť KONE. Napokon sa však rozhodla pre český Dečín, Košice skončili na druhom mieste. Jedným z mála dôvodov, ktoré zavážili v náš neprospech, bola nedostatočná cestná infraštruktúra. Ostatné kľúčové faktory sme spĺňali. Vážny záujem o investície v Košiciach mali spoločnosti MAN a SAMSUNG. Najväčšia európska spoločnosť na výrobu radiátorov z Írska BARLO GROUP zvažovala niekoľkomiliardovú investíciu asi na 20 hektároch priemyselného parku Pereš. Vážny záujem prejavila aj ďalšia významná nemecká spoločnosť. Jej investícia za zhruba 10 miliárd korún by priniesla pracovnú príležitosť pre viac ako 2 000 zamestnancov. Išlo by o výrobu špičkových technológií s vysokou pridanou hodnotou. Možnosti investovania v Košiciach, resp. kraji preveruje americká spoločnosť DELOIT, rovnako ako japonská vládna agentúra JETRO. Zástupcovia japonských výrobných závodov, bánk, japonskej ambasády v SR a agentúry JETRO skúmali prednedávnom ponuku priemyselnej zóny a dôležitým faktorom bola pre nich doprava. Zatiaľ prvým investorom, ktorý svoj záujem deklaroval aj podpisom memoranda, je francúzska nadnárodná skupina Valeo Security Systems (VSS). Do založenia závodu v priemyselnom parku Pereš chce investovať 16,4 milióna EUR, čo je v prepočte asi 630,2 milióna korún. Každý zo záujemcov o investovanie ako jednu z prioritných požiadaviek zdôrazňuje dostupnosť kvalitnej cestnej siete. Žiaľ, Košice môžu ponúknuť medzinárodné letisko, železnicu, širokorozchodnú trať, ale nie priame napojenie na diaľnicu.
Záujem väčších investorov a ich kladné rozhodnutie by mestu i kraju následne prinieslo množstvo ďalších menších skupín, ktoré nadväzujú na základnú nosnú investíciu. Mesto má pripravené 190 hektárové územie priemyselného parku. V rámci štátnej podpory je potrebné dobudovať infraštruktúru. Vzhľadom na lokalitu ide o rádovo menšiu investíciu ako v iných oblastiach, zhruba za 200-250 miliónov korún. Strategickým problémom však stále ostáva dopravné napojenie.
Koncentráciu investorov v priemyselnom parku Kechnec, južne od Košíc, podmienila v mnohých prípadoch blízkosť maďarskej hranice a možnosť napojenia na európsku diaľničnú sieť cez tamojšie cesty. Nerozhodnosť samospráv obcí, ktoré zdržujú proces územného rozhodovania v prípade vybudovania rýchlostnej komunikácie R4 Košice – Milhosť považujeme za brzdu, rovnako ako žiadosť obce Kechnec o presun hraničného priechodu. Náš záujem o čo najrýchlejšie dobudovanie komunikácie R4 k štátnej hranici deklarovalo mesto Košice už niekoľkokrát a administratívu, ktorá je v kompetencii mesta, vybavovalo čo najrýchlejšie.
Aj preto všetky výzvy, aby sme si na východe Slovenska najprv zohnali investorov a až potom nám postavia diaľnice, považujem za dehonestáciu všetkých našich snáh.

Na stiahnutie

Informačný občasník NOVEMBROVÝ SMER 2013 Informačný občasník "NOVEMBROVÝ SMER 2013" 11/2013 (pdf)

06.11.2013

Informačný občasník OKTOBROVÝ SMER 2013 Informačný občasník "OKTOBROVÝ SMER 2013" 10/2013 (pdf)

06.11.2013

Informačný občasník MARCOVÝ SMER 2012 Informačný občasník "MARCOVÝ SMER 2012" 03/2012 (pdf)

05.03.2012

Informačný občasník FEBRUÁROVÝ SMER 2012 Informačný občasník "FEBRUÁROVÝ SMER 2012" 02/2012 (pdf)

21.02.2012

Informačný občasník DECEMBROVÝ SMER 2011 Informačný občasník "DECEMBROVÝ SMER 2011" 12/2011 (pdf)

31.12.2011

Informačný občasník NOVEMBROVÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "NOVEMBROVÝ SMER KOŠICE" 11/2010 (pdf)

23.11.2010

Informačný občasník OKTÓBROVÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "OKTÓBROVÝ SMER KOŠICE" 10/2010 (pdf)

09.11.2010

Informačný občasník SEPTEMBROVÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "SEPTEMBROVÝ SMER KOŠICE" 09/2010 (pdf)

01.10.2010

Informačný občasník LETNÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "LETNÝ SMER KOŠICE" 07/2010 (pdf)

08.07.2010

Informačný občasník JÚNOVÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "JÚNOVÝ SMER KOŠICE" 06/2010 (pdf)

28.05.2010

Informačný občasník MÁJOVÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "MÁJOVÝ SMER KOŠICE" 05/2010 (pdf)

03.05.2010