KRAJSKÁ ORGANIZÁCIA KOŠICE
Letná č. 45, 040 01 Košice
tel/fax: 055 / 671 13 61
e-mail:  krajke@strana-smer.sk
CENTRÁLA STRANY BRATISLAVA
tel/fax: 02 / 4342 62 97
e-mail:  tajomnik@strana-smer.sk
ĎALŠIE ODKAZY
Krajská rada
Okresné kancelárie
Poslanci v NR SR
Primátori, starostovia
Informácie
Informácie o KSK
Noviny SMERU
Fotogaléria
Napíšte nám
Prihláška

O regionálnych voľbách, politike a kauzách s podpredsedom strany Smer - SD Pavlom Paškom

Dátum: 08.11.2005
Kancelária: Košice - mesto

Nízka účasť poškodí záujmy občanov

Hovorí sa, že politike a futbalu rozumie na Slovensku každý. Zdá sa však, že v politike decentralizáciou došlo k zmenám, ktoré mnohí občania ešte nezaregistrovali a zrejme ani nepochopili. Ľudia dodnes poriadne nevedia, čo to samosprávny kraj je, aké sú jeho úlohy a prečo majú voliť nejakého predsedu a poslancov. To môže byť dôvodom očakávanej nízkej účasti občanov na regionálnych voľbách...

Pravdou je, že ľudia všeobecne veľmi málo vedia o nuansách v politike, rozdieloch medzi parlamentnou a komunálnou, regionálnou politikou, čo je samosprávny kraj. Veľkú chybu v tomto smere robili a robia rôzne vládne inštitúcie, ktorých povinnosťou je počas celého volebného obdobia občanov informovať a vysvetľovať. Pred voľbami je to už neskoro. Z tohto dôvodu i ja mám obavy z nízkej účasti voličov v nadchádzajúcich novembrových voľbách do orgánov samosprávy kraja. Preto chceme ako strana prísť pred potenciálneho voliča nielen s volebným programom našich kandidátov na predsedu a poslancov, ale aj s akousi mobilizáciou ľudí. Chceme im vysvetliť, aké je dôležité, aby prišli voliť. Potom, čo štát decentralizoval svoje fungovanie a posunul na kraje primeraný objem kompetencií aj peňazí, jednotlivé kraje si sami rozhodujú, ako budú tieto prostriedky využívať. Občanov - voličov by malo zaujímať, ako kraj s mocou a peniazmi nakladá. Môžu to ovplyvniť práve vo voľbách zvolením takých ľudí do orgánov samosprávneho kraja, o ktorých sú presvedčení, že môžu a budú konať korektne a správne v ich prospech.

Nezastala vláda v decentralizácii kdesi na polceste? Nemali by sme sa viac priblížiť k nemeckému modelu, kde krajinská vláda skutočne vládne?

Otázka je, či sme na to pripravení. Asi áno. Mali by sme decentralizáciu dokončiť. Samozrejme, ale so všetkým, čo s tým súvisí. To zastanie na pol ceste nie je kvôli tomu, že niekoho rozboleli nohy, ale je to cielený akt. Jednoducho tejto vláde veľmi dobre padlo, že sa pod pláštikom decentralizácie zbavila všetkých veľmi problémových vecí. Zbavila sa z veľkej časti zdravotníctva, školstva, sociálnych vecí, rôznych úkonov vyplávajúcich zo zákona, ale nepreviedla to, čo je k tomu najdôležitejšie - primeraný podiel zdrojov pre samosprávy, na ktoré to všetko delegovala. Teraz regionálny politik musí zápasiť s vecami, ktoré nie sú výsledkom jeho programu, ba dokonca musí často alternovať a vymýšľať tam, kde vláda vedome zastala a zaspala. Vláda sa teraz už nechce zbavovať ďalšej moci a zdrojov, aby regióny náhodou nenarástli do príliš veľkej samosprávnosti, lebo by sa mohol rozplynúť duch politického vplyvu a moci centrálnej vlády.

Ukážkou sily regiónov je situácia v Nemecku, kde premiér po tom, čo jeho strana prehrala regionálne voľby, sa rozhodol pre predčasné parlamentné voľby.

Na to si ešte na Slovensku počkáme. Je to však dobrý príklad. A aj preto treba ľuďom zdôrazňovať, aby prišli voliť. Čím je nižšia účasť na regionálnych voľbách vo väčšinovom systéme, tým je nižšia kvalita zvolených zástupcov, lebo im na zvolenie stačí pár stoviek hlasov. Iná by bola situácia, keby sa na voľbách zúčastnilo 60 až 70 percent voličov, potom by na zvolenie nestačilo pár stoviek hlasov.

Čo odkážete vy osobne, ale aj strana Smer všetkým, nielen svojim voličom?

Predovšetkým to, aby naozaj prišli voliť. Je v podstate jedno, reprezentantov ktorej strany. Žijeme v demokratickej krajine a voľby sú najvyšším výrazom demokracie a základným ústavným právom každého občana. Nie je dobré, ak voliči dajú najavo svoju apatiu a nedôveru voči veľkej politike odignorovaním regionálnych volieb. To nikomu nepomôže. Bolo by dobré, aby zastupiteľská demokracia mala čo najväčšiu legitimitu. Čím bude väčšia účasť na voľbách, tým kvalitnejších reprezentantov obvodov budú mať občania v regionálnom parlamente. Tým bude kvalitnejší výkon v oblastiach, ktoré sa občanov priamo dotýkajú - ide o zdravotníctvo, sociálne veci, dopravu a infraštruktúru, regionálny rozvoj, za riadenie ktorých teraz už zodpovedá krajská samospráva.

Ovplyvňuje dianie, revnivosť a rozbitá vládna koalícia vo veľkej politike priebeh novembrových regionálnych volieb?

Nechcem byť veľký pesimista, ale mám pocit, že áno. Treba ľuďom vysvetľovať rozdiel medzi veľkou politikou a výkonom samosprávy na úrovni kraja, lebo ľudia sú znechutení a apatickí. Vnímajú politický systém ako systém plný lobingu, korupcie, klientelizmu, o čom svedčia udalosti posledných mesiacov a dní v parlamente a v radoch vládnej koalície. To nepridáva na dôvere občanov k politikom a môže to negatívne ovplyvniť účasť na voľbách. Politika na regionálnej, krajskej úrovni má svoje špecifiká odlišné od veľkej politiky. Kandidáti na predsedov krajov by mali na tejto úrovni strážiť hodnotový systém, transparentnosť vzťahov. Predstavitelia kraja sú ľuďom na očiach a sú v priamom vzťahu k svojim voličom, ktorým zodpovedajú za prijaté riešenia, ktoré majú priamy dopad na kvalitu života občanov v kraji. O to je tá úloha regionálneho politika významnejšia a zodpovednejšia.

Vládne politické strany, najmä SDKÚ, si radi kopnú do Smeru. Strašia občanov a označujú Smer dokonca za komunistov a varujú pred hrozbou nástupu ľavicovej politiky.

Základ tohto strašenia je neuveriteľná túžba Dzurindu po moci a jeho snaha udržať sa pri moci za každú cenu, aj takýmito nezmyselnými interpretáciami. Smer je členom Socialistickej internacionály, Strany európskych socialistov a dodržiavame ich štandardy programové aj hodnotové. Socialistické strany vládnu vo viacerých vyspelých krajinách sveta. Socialistická frakcia je v Európskom parlamente druhá najsilnejšia. Nad nezmyslami pána Dzurindu sa môžeme len pousmiať. Obávajú sa, že ľudia vnímajú Smer ako alternatívu k súčasnej vládnej politike. Predstavili sme totiž skutočné alternatívy v oblasti zdravotníctva, sociálnej oblasti, daňovej politike, ako aj v iných oblastiach, ktoré sa osvedčili v iných krajinách Európy, ktoré dnes rešpektujú všetci pod pojmom európsky sociálny model. Bohužiaľ, slovenskí občania takýto európsky sociálny model nikdy nepocítili, nezažili a už sú konfrontovaní s tým, čo Dzurindova vláda nazýva reforma. Čas do volieb je krátky a chceme ho využiť na presvedčovanie voličov, že náš program je programom vyspelých európskych krajín, v ktorých sa osvedčil. Tento program chceme aplikovať aj u nás, ak nám voliči dajú mandát, aby ľudia na vlastnej koži pocítili, aké sú rozdiely medzi pravicovým a ľavicovým pohľadom na riadenie štátu, na prerozdeľovanie spoločného produktu.

Aký je názor Smeru - SD na dolaďovanie reforiem, ktoré chce začať robiť vládna koa­lícia rok pred parlamentnými voľbami?

Hlásajú len to, čo sa naučili ako cvičené papagáje od svojich amerických priateľov, marketingových stratégov, ktorým za to dokonca zaplatili nemalé peniaze z grantu Svetovej banky a čiastočne z daní občanov. To je podľa mňa najväčšia nehoráznosť. Nech si vláda najme marketingových poradcov, ale nech to neplatia občania, lebo občania, daňoví poplatníci, to nie sú len voliči SDKÚ. Nemyslím si, že je správne, aby daňoví poplatníci platili za „rady”, ako zlikvidovať politickú opozíciu. To, čo nazvala pravicová vláda reformami, je „hrad z piesku”, ktorý ťažko dolaďovať a stačí do neho fúknuť a celý sa zosype. Tak, ako ich nezaujíma, aká je životná úroveň, ako rastie chudoba, aké sú naozaj reálne sociálne dopady veľkých hospodárskych „zázrakov“. Dolaďovanie, precizovanie má vytvoriť ilúziu, že táto vláda za tri roky voľačo zreformovala. Dokonca aj Svetová banka konštatovala, ako rastie chudoba na Slovensku, ako sa otvárajú nožnice medzi chudobnými a bohatými, ako klesá podiel výdajov na zdravotníctvo, ako zaostávame v školstve. Občan veľmi rýchlo vytriezvie z tohto dolaďovania.

Na stiahnutie

Informačný občasník NOVEMBROVÝ SMER 2013 Informačný občasník "NOVEMBROVÝ SMER 2013" 11/2013 (pdf)

06.11.2013

Informačný občasník OKTOBROVÝ SMER 2013 Informačný občasník "OKTOBROVÝ SMER 2013" 10/2013 (pdf)

06.11.2013

Informačný občasník MARCOVÝ SMER 2012 Informačný občasník "MARCOVÝ SMER 2012" 03/2012 (pdf)

05.03.2012

Informačný občasník FEBRUÁROVÝ SMER 2012 Informačný občasník "FEBRUÁROVÝ SMER 2012" 02/2012 (pdf)

21.02.2012

Informačný občasník DECEMBROVÝ SMER 2011 Informačný občasník "DECEMBROVÝ SMER 2011" 12/2011 (pdf)

31.12.2011

Informačný občasník NOVEMBROVÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "NOVEMBROVÝ SMER KOŠICE" 11/2010 (pdf)

23.11.2010

Informačný občasník OKTÓBROVÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "OKTÓBROVÝ SMER KOŠICE" 10/2010 (pdf)

09.11.2010

Informačný občasník SEPTEMBROVÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "SEPTEMBROVÝ SMER KOŠICE" 09/2010 (pdf)

01.10.2010

Informačný občasník LETNÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "LETNÝ SMER KOŠICE" 07/2010 (pdf)

08.07.2010

Informačný občasník JÚNOVÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "JÚNOVÝ SMER KOŠICE" 06/2010 (pdf)

28.05.2010

Informačný občasník MÁJOVÝ SMER KOŠICE Informačný občasník "MÁJOVÝ SMER KOŠICE" 05/2010 (pdf)

03.05.2010